Η πρόσκληση
Το πρόγραμμα
Ο χαιρετισμός της προέδρου κ. Σακελλαρίου
«Μάθηση μέσω Σχεδιασμού:
Πρακτικές Ασκήσεις Φοιτητών & Νέες Μορφές Ενδοσχολικής Επιμόρφωσης»
Ιωάννινα, 22-23 Μαΐου 2013
Συνεδριακό Κέντρο «Κάρολος Παπούλιας»
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Περιγραφή - Σκοπός
Το 1ο Διεθνές Συμπόσιο Προσχολικής Παιδαγωγικής αποτελεί ένα προσυνεδριακό γεγονός του 20ου Διεθνούς Συνεδρίου Μάθησης που διοργανώνεται από τον οργανισμό Conmon Ground & το Πανεπιστήμιο Illinois και το οποίο θα πραγματοποιηθεί στο Πανεπιστήμιο του Αιγαίου, στη Ρόδο μεταξύ 11-13 Ιουλίου 2013.
Το 1ο Διεθνές Συμπόσιο Προσχολικής Παιδαγωγικής επικεντρώνεται στην παρουσίαση της προσέγγισης «Μάθηση μέσω Σχεδιασμού» και στην εφαρμογή της για πρώτη φορά στην Ελλάδα στο σχεδιασμό και την υλοποίηση των Πρακτικών Ασκήσεων φοιτητών/ μελλοντικών νηπιαγωγών του Π.Τ.Ν. του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, στο πλαίσιο των μαθημάτων Προσχολικής Παιδαγωγικής.
Η Μάθηση μέσω Σχεδιασμού χρησιμοποιεί μια διαφοροποιημένη και συνεκτική Παιδαγωγική Προσέγγιση που στηρίζεται στην ενεργή συμμετοχή εκπαιδευτικών και μαθητών για το σχεδιασμό δυναμικών περιβαλλόντων μάθησης με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων σχεδιασμού & κοινωνικής δικτύωσης. Επιπλέον αποτελεί ένα καινοτόμο μοντέλο ενδοσχολικής επιμόρφωσης που μπορεί να αξιοποιηθεί σε περιφερειακό και εθνικό επίπεδο.
Η χρήση τέτοιων καινοτόμων προσεγγίσεων στην Πρακτική Άσκηση Φοιτητών /Μελλοντικών Νηπιαγωγών/ Νηπιαγωγών:
- Αναπτύσσει συνέργειες μεταξύ τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και σχολικής πραγματικότητας,
- ανοίγει το διάλογο στη σχολική κοινότητα μάθησης για τον επανασχεδιασμό ανοιχτών προγραμμάτων σπουδών προσχολικής αγωγής,
- καθιστά τους μελλοντικούς νηπιαγωγούς δρώντα πρόσωπα στη διαδικασία της μάθησης, αλλά και σχεδιαστές και παραγωγούς της γνώσης με την καινοτόμα και πρακτική αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών.
- Ενισχύει την αυτοκαθοδηγούμενη επαγγελματική μάθηση των φοιτητών και μελλοντικών νηπιαγωγών μέσα από διαδικασίες έρευνας δράσης.
Στο 1ο Διεθνές Συμπόσιο Προσχολικής Παιδαγωγικής θα δοθεί έμφαση τόσο στη Θεωρητική Πλαισίωση της προσέγγισης Μάθησης μέσω Σχεδιασμού, όσο και στη Συνέργεια μεταξύ Θεωρίας και Πράξης και της αποτελεσματικότητας/εφαρμοσιμότητας της στο πλαίσιο του ελληνικού νηπιαγωγείου/σχολείου.
Πιο συγκεκριμένα προσκεκλημένοι ακαδημαϊκοί θα τεκμηριώσουν την αξιοποίηση της προσέγγισης:
- ως μοντέλο αρχικής και συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης των εκπαιδευτικών στο πλαίσιο του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος.
- Ως καινοτόμα μορφή συνεργατικής επιμόρφωσης με τη χρήση των νέων τεχνολογιών που ενισχύει τον επαγγελματισμό.
- Ως επιστημολογικό πλαίσιο/εργαλείο στην υπηρεσία της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής και της διαχείρισης της διαφορετικότητας
- Ως συστημική παρέμβαση για την διαμόρφωση περιφερειακών μοντέλων ενδοσχολικής επιμόρφωσης.
Η θεωρητική τεκμηρίωση γίνεται στο πλαίσιο της Συγκριτικής Παιδαγωγικής (σύγκριση με άλλα συστήματα επιμόρφωσης).
Στο 1ο Διεθνές Συμπόσιο Προσχολικής Παιδαγωγικής επιχειρείται η Συνέργεια μεταξύ Θεωρίας και Πράξης με την παρουσίαση των Μαθησιακών Ενοτήτων (στο πλαίσιο των μαθημάτων ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ Ι & ΙΙ του Προγράμματος Σπουδών) που σχεδιάστηκαν σε επίπεδο Εργαστηρίου και στη συνέχεια διδάχτηκαν από τους φοιτητές στο πλαίσιο της υποχρεωτικής Πρακτικής Άσκησης (Μάρτιος-Απρίλιος 2013) σε νηπιαγωγεία της πόλης των Ιωαννίνων.
Τέλος, στο πλαίσιο του 1ου Διεθνούς Συμποσίου Προσχολικής Παιδαγωγικής δίνεται η ευκαιρία για γόνιμο προβληματισμό πάνω σε σύγχρονες επιστημονικές και εικαστικές εφαρμογές/ παρεμβάσεις στο χώρο της Προσχολικής Αγωγής.
Οι άτυπες μορφές διαλόγου ενισχύονται μέσα από
- την παρουσίαση της επιμέλειας του βιβλίου Νέα Μάθηση από τις εκδόσεις Κριτική
- την παρουσίαση των ιστοσελίδων
- Έκθεση ζωγραφικής
- Έκθεση πολυτροπικού παιδαγωγικού υλικού
- Αποσπασματική Έκθεση της Παιδαγωγικής Εργασίας των φοιτητών του Δ΄έτους του Π.Τ.Ν. στο πλαίσιο της Πρακτικής Άσκησης
Σε ποιους απευθύνεται
- Σε φοιτητές
- Σε εκπαιδευτικούς
- Σε στελέχη εκπαίδευσης (Σχολικούς Συμβούλους, Δ/ντές Εκπαίδευσης, Δ/ντές ΠΕΚ)
- Σε ακαδημαϊκούς
Προσκεκλημένοι Ομιλητές
- Professor Mary Kalantzis, Dean, College of Education, Illinois, USA
- Professor Bill Cope, Common Ground / College of Education, Illinois, USA
- Rita van Haren, Common Ground, USA
- Καθηγήτρια Μαίρη Κουτσελίνη, Πανεπιστήμιο Κύπρου
- Καθηγητής Σήφης Μπουζάκης, Πανεπιστήμιο Πάτρας
- Καθηγήτρια Αμαλία Υφαντή, Πανεπιστήμιο Πάτρας
- Καθηγητής Σταύρος Νικολόπουλος, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
- Καθηγητής Τάσος Μικρόπουλος, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
- Καθηγήτρια Τζένη Παγγέ, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
Επιστημονικώς Υπεύθυνη: Μαρία Σακελλαρίου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Π.Ι.
Οργάνωση
- Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
- Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών
- Περιφέρεια Εκπαίδευσης Ηπείρου
Σε συνεργασία με
- Πρόγραμμα Μάθηση μέσω Σχεδιασμού (Οργανισμός Common Ground & του Πανεπιστήμιο Ιλλινόις/ΗΠΑ) και την επιστημονική του υπεύθυνη στην Ελλάδα, Ευγενία Αρβανίτη (Λέκτορα Πανεπιστημίου Πατρών).