Με μεγάλη επιτυχία διεξήχθη την Παρασκευή, το Σάββατο και την Κυριακή (15, 16 ,17 Μαΐου 2015)
το 2ο Διεθνές Συμπόσιο Προσχολικής Παιδαγωγικής με τίτλο Μετασχηματιστική Παιδαγωγική και Μάθηση στην Παιδική Ηλικία, στο Συνεδριακό Κέντρο του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων «Κάρολος Παπούλιας»
Πάνω από 1000 σύνεδροι από όλη την Ελλάδα, την Κύπρο και το εξωτερικό παραβρέθηκαν σε μια συνάντηση επιστημόνων, ακαδημαϊκών, μεταπτυχιακών φοιτητών και στελεχών της εκπαίδευσης. Η σύνθεση των συνέδρων έδειξε, ότι καταξιωμένοι ακαδημαϊκοί από όλα τα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα της χώρας και πολλά του εξωτερικού, ένωσαν τους προβληματισμούς τους, δοκιμάζοντας νέους τρόπους επιστημονικής επικοινωνίας και τεκμηρίωσης μέσα από δέκα διεπιστημονικά Συμπόσια και εκατό επιστημονικές/ερευνητικές ανακοινώσεις.
Κλείσιμο του Συμποσίου με σχόλια διακεκριμένων ακαδημαϊκών (από αριστερά, κ. Χρυσαφίδης, κ. Σακελλαρίου, κ. Σολωμού, κ. Chard).
Επίσης, ειδικοί παιδαγωγοί (π.χ. από την ΟΜΕΠ Θεσσαλονίκης, το Παιδικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Ελλάδας, το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, το ΤΕΙ Αθηνών, τον Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης), αλλά και ακαδημαϊκοί, συνδύασαν επιστημονικές θεωρήσεις και πρακτικές εφαρμογές μέσα από Βιωματικά Εργαστήρια, αναδεικνύοντας τη σημαντικότητα του 2ου Διεθνούς Συμποσίου Προσχολικής Παιδαγωγικής. Η πόλη της Ηπείρου και το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων έγιναν για 3 μέρες ένα σημαντικό τοπόσημο μάθησης και παιδαγωγικής
συνάντησης θέτοντας ξανά την εκπαίδευση στο επίκεντρο του δημόσιου ενδιαφέροντος.
Το 2ο Διεθνές Συμπόσιο έθεσε τους προβληματισμούς με οραματικό και ρεαλιστικό τρόπο συζήτησης, τους νέους ρόλους που διαμορφώνονται στο πλαίσιο της εκπαίδευσης, τους νέους τρόπους και τα εργαλεία μάθησης και ανάλυσε με τεκμηριωμένο τρόπο τις νέες προκλήσεις και τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν στην εκπαίδευση, οικοδομώντας μια κουλτούρα μετασχηματισμού, συλλογικότητας και κοινής δράσης. Οι σύνεδροι είχαν την ευκαιρία να ακούσουν τις τελευταίες εξελίξεις στο χώρο της παιδαγωγικής έρευνας, να γνωρίσουν και να δικτυωθούν με επαγγελματίες του χώρου, με στόχο μελλοντικές επιστημονικές συνεργασίες. Μεταξύ των άλλων το Συμπόσιο ανέδειξε το ταλέντο νέων επιστημόνων και μεταπτυχιακών φοιτητών από πολλά Πανεπιστήμια της Ελλάδας και του εξωτερικού, ενώ φιλοξένησε Πολιτισμικά Δρώμενα τα οποία ήταν σχετικά με την έννοια του μετασχηματισμού και τη σπουδαιότητά του ως βασικής ικανότητας στον σύγχρονο κόσμο των ραγδαίων αλλαγών. Το Συμπόσιο ανέδειξε την πολυτροπικότητα και την αναστοχαστικότητα ως βασικές διαστάσεις της Μετασχηματιστικής Παιδαγωγικής για την Μάθηση στην Παιδική Ηλικία. Με την ολοκλήρωση του 2ου Διεθνούς Συμποσίου, σε μια Συζήτηση Στρογγυλής Τραπέζης, δόθηκε η ευκαιρία σε ακαδημαϊκούς να αναστοχαστούν τη μεταβολή στο χώρο της παιδαγωγικής επιστήμης στην Ελλάδα τα τελευταία 40 χρόνια.
Οι εθελοντές και μέλη της οργανωτικής επιτροπής
Το Συμπόσιο υποστηρίχθηκε από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Η διοργάνωσή του έγινε από το Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και το Εργαστήριο Παιδαγωγικής και Διδακτικής Μεθοδολογίας, ενώ συμμετείχαν κι άλλα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα όπως: το Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία και το Εργαστήριο Κοινωνιολογίας και Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Πατρών. Άλλοι συνεργαζόμενοι φορείς ήταν το Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, το Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού και το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Νέες Μορφές Εκπαίδευσης & Μάθησης» του ΤΕΠΑΕΣ του Πανεπιστημίου Αιγαίου, το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας, η έδρα Διαπολιτισμικού Διαλόγου της ΟΥΝΕΣΚΟ, το Πανεπιστήμιο της Νάπολης Suor Orsola Benincasa της Ιταλίας, η Έδρα Ελληνικών Σπουδών «Σταύρος Νιάρχος» και το Εργαστήριο Νέων Μέσων (New Media Lab) του Πανεπιστημίου Simon Fraser του Καναδά.
Πάνελ ομιλητών
Η σημαντικότατη συμμετοχή και ο εθελοντισμός των φοιτητών( προπτυχιακών και μεταπτυχιακών) του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, συνέβαλλε στην επιτυχή διοργάνωση του Συμποσίου και απέδειξε στην πράξη, ότι ο μετασχηματισμός των ρόλων στην εκπαίδευση και η ανάδειξη του ρόλου 'του μαθητή ως δρών πρόσωπο', είναι το ζητούμενο σε μια κοινωνία που αναζητά ένα καλύτερο μέλλον για την εκπαίδευσή της και τους πολίτες της.
Βιντεοσκοπημένες εισηγήσεις, αναμετάδοση livestreaming και περισσότερες πληροφορίες υπάρχουν στην ιστοσελίδα του Συμποσίου (http://earlychildhoodpedagogy.gr/symposia), οι οποίες θα ανανεώνονται διαρκώς.
Εκ μέρους της Οργανωτικής Επιτροπής του Συμποσίου
Στιγμιότυπα από το εργαστήριο του Παιδικού Μουσείου Θεσσαλονίκης